Testa Ericssons mobiltelefoner GF768, GH688 och SH888 direkt på Internet, och lär dig hur de fungerar.

Bakgrund
Jag spenderade hela semestern i en stuga mitt i de småländska skogarna utan el eller rinnande vatten och skissade på systemet och objektsmodellen till simulatorn. När jag sedan satte igång och programmera gick det som på räls. Telefonen var den första interaktiva telefonen på nätet med nästan full funktionalitet. Problemet som vi skulle lösa var att besökaren skulle kunna få en känsla för telefonens design och storlek, och samtidigt kunna testa hela interfacet. På GH688 och SH888 lade vi även in ett enkelt hjälpsystem, så telefonen också kunde användas som en interaktiv instruktion till telefonens funktioner.

Teknisk beskrivning
Programmerat i objektsorienterad Lingo i Director. Det blev nästan som att bygga telefonens operativsystem på riktigt, där all funktionalitet ligger i separata objekt som ärver egenskaper till höger och vänster. Menysystemet föder in funktionsobjekten i sin struktur, och när en funktion väljs, så aktiveras den funktionens objekt. Väldigt flexibelt, och grundjobbet med GF768 hjälpte oss verkligen att snabbt få upp de övriga telefonerna.

Spelet använder Shockwave. Klicka här för att hämta.

Spelet använder Shockwave. Klicka här för att hämta.